STATUT
OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ W BRZEZINACH
(tekst jednolity)
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA W BRZEZINACH, zwane dalej „OSP”.
- Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017r., poz. 210 – tekst jednolity) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2018r., poz. 620 – tekst jednolity) i innych ustaw oraz niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie OSP posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie OSP jest kontynuatorem chlubnych tradycji ruchu strażackiego wyrażających się w niesieniu bezinteresownej pomocy ludziom i służeniu Ojczyźnie.
- Stowarzyszenie OSP wykonuje zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i bezpieczeństwa powszechnego, wspiera różnorodne formy pracy kulturalno – oświatowej, popularyzuje dorobek historyczny ruchu strażackiego, rozwija działalność artystyczną i sportową w ochotniczych strażach pożarnych.
- Siedzibą OSP jest miejscowość Brzeziny, ul. Reformacka 9, gmina Miasto Brzeziny.
- OSP jest Administratorem Danych w rozumieniu art. 4 pkt. 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016), który ustala cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Sposoby przetwarzania oraz cele przetwarzania obejmują tylko dane osobowe, których przetwarzanie jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań, w tym zadań statutowych dla celów i dobra publicznego, niezbędnych dla wypełnienia prawnych, usprawiedliwionych obowiązków realizowanych przez OSP i dochodzenia ewentualnych roszczeń. Przetwarzanie w celach określonych powyżej dotyczy wyłącznie kandydatów na członków, członków lub byłych członków OSP, pracowników, darczyńców, użytkowników serwisów internetowych i aplikacji oraz osób fizycznych utrzymujących stałe kontakty z OSP w związku z jej działalności. Przetwarzanie danych osobowych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych o zdarzeniu oraz organizacją prowadzeniem i uczestnictwem w działaniach ratowniczych w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem, w tym przetwarzanie w systemach teleinformatycznych wspierający wykonywanie zadań Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, regulują odrębne przepisy.
- W sytuacjach szczególnych, w czasie wprowadzenia konstytucyjnych stanów nadzwyczajnych (stan wojenny, stan wyjątkowy, stan klęski żywiołowej) lub stopni alarmowych, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 452 ze zm.), zasady działania OSP określają odrębne przepisy prawa.
§ 2
- Terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą, teren powiatu brzezińskiego, a w ramach Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego – teren kraju.
- Stowarzyszenie OSP może być członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „Związkiem”.
- OSP może być włączona do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
§ 3
OSP może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, hymnu, znaków, godła i flagi organizacyjnej, mundurów, dystynkcji, odznaczeń i odznak według wzorów określonych przez władze OSP oraz władze Związku.
§ 4
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw OSP może zatrudniać pracowników oraz na podstawie umów cywilnoprawnych osoby prawne i fizyczne.
ROZDZIAŁ II
CELE, ZADANIA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 5
Celami i zadaniami OSP są:
- Prowadzenie działalności na rzecz ochrony życia, zdrowia, mienia i środowiska przed pożarami, klęskami żywiołowymi i zagrożeniami ekologicznymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami;
- Współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami;
- Organizacja, prowadzenie i udział w działaniach ratowniczych prowadzonych w czasie pożarów,innychmiejscowych zagrożeń, klęsk żywiołowych, awarii technologicznych i katastrof naturalnych;
- Informowanie ludności o występujących zagrożeniach pożarowych i innych miejscowych zagrożeniach oraz sposobach ochrony przed nimi;
- Upowszechnianie, w szczególności wśród członków kultury fizycznej i sportu oraz działalności kulturalno-oświatowej;
- Rozwijanie i upowszechnianie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury oraz tradycji;
- Wychowanie dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dla bezpieczeństwa;
- Przeciwdziałanie wykluczaniu społecznemu oraz dyskryminacji osób i grup społecznych;
- Rozwijanie współpracy regionalnej i międzyregionalnej;
- Działanie na rzecz integracji europejskiej i rozwijanie kontaktów oraz współpracy między społeczeństwami;
- Promowanie inicjatyw i liderów lokalnych;
- Inicjowanie i promowanie dialogu społecznego oraz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;
- Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- Ochrona i promocja zdrowia;
- Promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy;
- Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
- Wspomaganie rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych;
- Upowszechnianie wiedzy i umiejętności na rzecz bezpieczeństwa państwa;
- Niesienie pomocy humanitarnej ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju oraz za granicą;
- Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu;
- Działania na rzecz ochrony środowiska;
- Utrzymanie środków trwałych stanowiących majątek OSP w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej;
- Modernizacja środków trwałych stanowiących majątek OSP związana z postępem technicznym, technologicznym, rozwojem cywilizacyjnym oraz organizacyjnym OSP i wymogami prawa powszechnego.
§ 6
Cele i zadania wymienione w § 5 OSP realizuje przez:
- Prowadzenie działalności na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ochrony ludności poprzez swoich członków;
- Przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej oraz ratownictwa;
- Organizowanie spośród swoich członków sekcji ratowniczych;
- Prowadzenie podstawowego szkolenia ratowniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP;
- Organizowanie młodzieżowych i dziecięcych drużyn pożarniczych;
- Organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej oraz kulturalnej i oświatowej;
- Organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną;
- Prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu;
- Prowadzenie działalności gospodarczej z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe;
- Pozyskiwanie i gromadzenie środków finansowych, w tym pochodzących z Unii Europejskiej oraz innych funduszy;
- Wykonywanie przeglądów stanu technicznego, konserwacji środków trwałych stanowiących majątek OSP oraz bieżące usuwanie usterek i awarii;
- Wykonywania remontów i przebudów środków trwałych stanowiących majątek OSP.
§ 7
- Działalność określona w § 5 i § 6 jest wyłączną działalnością statutową OSP i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
- Walne Zebranie Członków OSP określa przedmiot działalności nieodpłatnej i odpłatnej.
- Przedmiotem działalności nieodpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest w szczególności:
- a) organizacja, prowadzenie i udział w działaniach ratowniczych;
- b) promocja i upowszechnianie ochrony przeciwpożarowej wśród mieszkańców;
- c) organizowanie przedsięwzięć lub współuczestniczenie w zadaniach na rzecz działalności pożytku publicznego.
- Przedmiotem działalności odpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest w szczególności:
- a) organizowanie wystaw i imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych;
- b) użyczanie terenu, obiektów i sprzętu;
- c) świadczenie usług na rzecz samorządów terytorialnych, organizacji społecznych i innych podmiotów.
- Przedmiot statutowej działalności odpłatnej nie może pokrywać się z przedmiotem działalności gospodarczej OSP.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 8
Członkowie OSP dzielą się na:
- Członków zwyczajnych, w tym osoby małoletnie.
- Członków wspierających.
- Członków honorowych.
§ 9
- Członkami zwyczajnymi OSP mogą być:
- a) pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych deklarujący dobrowolne, czynne uczestnictwo w realizacji celów OSP na pisemny wniosek i po wyrażeniu pisemnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach określonych w § 1 pkt. 7 złożone do Zarządu OSP,
- b) małoletni w wieku od 16 do 18 lat deklarujący dobrowolne, czynne uczestnictwo w realizacji celów OSP na pisemny wniosek i po wyrażeniu pisemnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach określonych w § 1 pkt. 7 złożone do Zarządu OSP,
- c) małoletni poniżej 16 lat deklarujący dobrowolne, czynne uczestnictwo w realizacji celów OSPna pisemny wniosek i pisemną zgodę oraz po wyrażeniu pisemnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach określonych w § 1 pkt. 7 złożone do Zarządu OSP przez przedstawiciela ustawowego.
- O przyjęciu w poczet członków zwyczajnych OSP decyduje Zarząd OSP.
- Od odmowy przyjęcia w poczet członków zwyczajnych wydanej przez Zarząd OSP zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zebrania, którego Uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
§ 10
Członek zwyczajny aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską z zastrzeżeniem § 13 pkt. 4 i składa przyrzeczenie następującej treści: „W pełni świadom obowiązków strażaka – ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w realizacji celów i zadań ochotniczej straży pożarnej. Być zdyscyplinowanym, mężnym, ofiarnym w ratowaniu życia i mienia ludzi. Swoim zachowaniem oraz wyglądem godnie reprezentować ochotnicze straże pożarne”.
§ 11
- Spośród małoletnich członków zwyczajnych wymienionych w § 9 pkt 1 lit. b oraz wymienionych w § 9 pkt. 1 lit. c, którzy ukończyli 12 lat można utworzyć młodzieżową drużynę pożarniczą.
- Spośród małoletnich członków zwyczajnych wymienionych § 9 pkt. 1 lit. c, którzy nie ukończyli 12 lat można utworzyć dziecięcą drużynę pożarniczą.
- Szczegółowe zasady działania młodzieżowej drużyny pożarniczej i dziecięcej drużyny pożarniczej określa się w regulaminach organizacyjnych.
- Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze do władz OSP.
- Członkowie młodzieżowej drużyny pożarniczej oraz dziecięcej drużyny pożarniczej nie biorą udziału w bezpośrednich działaniach ratowniczych.
§ 12
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- a) wybierać i być wybieranymi do władz OSP z wyjątkiem młodzieży poniżej 16 roku życia;
- b) uczestniczyć w Walnym Zebraniu Członków OSP, prawo głosu, wysuwania postulatów i wniosków wobec władz OSP, prawo głosowania mają członkowie od 16 roku życia;
- c) korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP;
- d) używać munduru, dystynkcji, odznaczeń i odznak wymienionych w § 3 zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie;
- e) do okresowych bezpłatnych badań lekarskich, o ile biorą udział w bezpośrednich działaniach ratowniczych.
- Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- a) aktywne uczestniczenie w działalności OSP;
- b) przestrzeganie postanowień niniejszego statutu i innych uchwał władz OSP oraz uchwał władz Związku przyjętych do realizacji przez OSP;
- c) podnoszenie poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniach organizowanych przez OSP, Państwową Straż Pożarną, gminę lub inne podmioty wskazane przez władze OSP;
- d) poddawanie się okresowym badaniom lekarskim, o ile bierze udział w bezpośrednich działaniach ratowniczych;
- e) dbanie o mienie OSP;
- f) regularne opłacanie składek członkowskich z zastrzeżeniem § 13 pkt 4
§ 13
- Składka członkowska, o której mowa w § 12 pkt 2 lit. f oraz w § 16 pkt. 3 opłacana jest:
- a) za cały rok;
- b) w terminie do końca roku, którego składka dotyczy;
- c) w wysokości ustalonej przez Walne Zebranie, a w przypadku członka wspierającego w zadeklarowanej przez siebie wysokości;
- d) w siedzibie OSP lub przelewem na konto bankowe OSP.
- Dokumentem potwierdzającym uiszczenie składki członkowskiej jest dowód wpłaty, zawierający w tytule wpłaty co najmniej:
- a) imię i nazwisko członka, którego składka dotyczy;
- b) okres, za który składka jest opłacana.
- Nieopłacenie w terminie przez członka składki członkowskiej skutkuje skreśleniem z listy członków zwyczajnych przez Zarząd.
- Członkowie, o których mowa w § 9 pkt. 1 lit. b–c są zwolnieni z obowiązku opłacania składek członkowskich.
- W szczególnych sytuacjach losowych Zarząd może zwolnić z opłacenia składki członkowskiej w danym roku członka zwyczajnego na jego pisemny wniosek.
§ 14
- Spośród pełnoletnich członków zwyczajnych tworzy się sekcje ratownicze
- Z sekcji ratowniczych można utworzyć Jednostkę Operacyjno – Techniczną.
- Spośród wszystkich członków zwyczajnych można utworzyć sekcję reprezentacyjną, sekcję orkiestry dętej, sekcje sportowe.
- Szczegółowe zasady organizacji, prowadzenia i bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych określają odrębne przepisy prawa.
§ 15
- Członkostwo ustaje na skutek skreślenia z listy lub wykluczenia członka zwyczajnego.
- Skreślenia z listy członków zwyczajnych dokonuje Zarząd OSP w następujących przypadkach:
- a) rezygnacji z członkostwa złożonej na piśmie lub żądania usunięcia danych osobowych złożonego na piśmie, w przypadku małoletnich poniżej 16 lat złożonych przez przedstawiciela ustawowego;
- b) nieopłacenia w terminie składki członkowskiej;
- c) śmierci.
- Wykluczenia członka zwyczajnego dokonuje Zarząd OSP w następujących wypadkach:
- a) prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem;
- b) popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP.
- Przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w pkt 3 Zarząd OSP umożliwia członkowi zwyczajnemu złożenie wyjaśnienia na piśmie lub wygłoszenia jego treści na posiedzeniu Zarządu OSP.
- Od uchwały Zarządu w sprawie, o której mowa w pkt. 2 lit. b i pkt. 3, członek OSP może w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu lub skreśleniu odwołać się do Walnego Zebrania Członków OSP, którego uchwała jest ostateczna.
- Do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem.
- Skreślenie z listy członków zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP, a wydanych członkowi OSP do użytkowania.
§ 16
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, która zadeklaruje wspomaganie działalności OSP finansowo lub w innej formie i za swą zgodą zostanie przyjęta przez Zarząd OSP oraz wyrazi pisemną zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach określonych w § 1 pkt. 7,
- Członkowie wspierający – osoby prawne działają poprzez swoich przedstawicieli.
- Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości lub świadczy w innej zadeklarowanej formie na rzecz OSP.
§ 17
- Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej i OSP, która wyrazi pisemną zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach określonych w § 1 pkt. 7. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków OSP.
- Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
- Członek wspierający i członek honorowy nie mają biernego i czynnego prawa wyborczego oraz prawa do głosowania, mają prawo uczestniczenia w pracach i imprezach organizowanych przez OSP, a z głosem doradczym także w Walnym Zebraniu Członków OSP.
§ 17a
Do obowiązków członka honorowego lub wspierającego należy:
- a) przestrzeganie postanowień niniejszego statutu jak też regulaminów i uchwał władz OSP oraz uchwał władz Związkuprzyjętych do realizacji przez OSP;
- b) dbanie o mienie OSP;
- c) godne reprezentowanie OSP.
§ 17b
- Członkostwo ustaje na skutek skreślenia z listy lub wykluczenia członka honorowego lub wspierającego.
- Skreślenia z listy członków honorowych lub wspierających dokonuje Zarząd OSP w
następujących przypadkach:- a) rezygnacji z członkostwa złożonej na piśmie lub żądania usunięcia danych osobowych złożonego na piśmie,
- b) w przypadku członka wspierającego zaprzestania wspierania przez okres dwóch lat od daty ostatniego wsparcia,
- c) w przypadku członka wspierającego – osoby prawnej utraty osobowości prawnej;
- d) śmierci.
- Wykluczenia członka honorowego lub wspierającego, dokonuje Zarząd OSP
w następujących wypadkach:- a) prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem;
- b) popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi
w dobre imię OSP.
- Przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w pkt. 3 Zarząd OSP umożliwia członkowi honorowemu lub wspierającemu złożenie wyjaśnienia na piśmie lub wygłoszenia jego treści na posiedzeniu Zarządu OSP.
- Od uchwały Zarządu w sprawie, o której mowa w pkt. 2 lit. b i pkt. 3, członek honorowy lub wspierający może w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu lub skreśleniu odwołać się do Walnego Zebrania Członków OSP, którego uchwała jest ostateczna.
- Do czasu rozpatrzenia odwołania członek honorowy lub wspierający nie korzysta
z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem. - Skreślenie z listy członków OSP zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP, a wydanych członkowi wspierającemu lub honorowemu do użytkowania oraz uregulowania innych zobowiązań.
§ 17c
Członkostwo w OSP członków zwyczajnych, honorowych i wspierających ustaje w przypadku utraty pełnej zdolności do czynności prawnych (ubezwłasnowolnienia) oraz w przypadku rozwiązania OSP.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
A. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 18
Władzami OSP są:
- Walne Zebranie Członków OSP;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
§ 19
- Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba,· że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.
- Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 20
- Wybory władz OSP odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym.
- Kadencja władz OSP trwa 5 lat.
- Nie można łączyć funkcji członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
B. WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW OSP
§ 21
- Walne Zebranie Członków OSP jest najwyższą władzą OSP.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków OSP, oprócz innych spraw wymienionych w niniejszym statucie, należy:
- a) wysłuchanie i podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenie sprawozdań Zarządu
z działalności OSP; - b) wysłuchanie sprawozdania Komisji Rewizyjnej z działalności OSP;
- c) podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi OSP;
- d) podejmowanie uchwał w sprawie uchwalania programu działania i budżetu OSP;
- e) podejmowanie uchwał w sprawie określenia przedmiotu prowadzonej przez OSP działalności gospodarczej;
- f) dokonywanie wyboru i podejmowanie uchwał w sprawie wyboru spośród siebie członków Zarządu w liczbie od 6 do 9 osób, z zachowaniem większości osób pełnoletnich i odwoływania tego Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu;
- g)dokonanie wyboru i podjęcie uchwały w sprawie wyboru spośród siebie i odwołania komisji rewizyjnej, w liczbie 3 osób;
- h) podejmowanie uchwał w sprawie uchwalenia statutu OSP lub jego zmiany;
- i) podejmowanie uchwał w sprawie ustalania wysokości składki członkowskiej;
- j) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zwykły zarząd,
w szczególności nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążenia; - k) rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP;
- l) wybieranie spośród siebie delegatów w skład władz Związku;
- m) podejmowanie uchwał o wstąpieniu lub wystąpieniu ze Związku lub innej organizacji;
- n) podejmowanie uchwał w sprawie nadawaniaczłonkostwa honorowego OSP;
- o) podjęcie uchwały o rozwiązaniu OSP;
- p) podejmowanie uchwał w sprawie zasad wypłaty kosztów lub wynagrodzeń określonych w § 25 pkt. 7 oraz w § 33 pkt. 4 lit. c.
- a) wysłuchanie i podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenie sprawozdań Zarządu
§ 22
- Walne Zebranie Członków OSP może być zwyczajne – sprawozdawcze, zwyczajne sprawozdawczo – wyborcze oraz nadzwyczajne.
- Zwyczajne – sprawozdawcze Walne Zebranie Członków OSP jest zwoływane raz na rok, a sprawozdawczo – wyborcze raz na 5 lat.
- Zwyczajne – sprawozdawcze i zwyczajne sprawozdawczo – wyborcze Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
§ 23
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP zwoływane jest przez Zarząd OSP:
- a) z własnej inicjatywy;
- b) na żądanie Komisji Rewizyjnej;
- c) na żądanie 50 % liczby członków OSP.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP powinno się odbyć w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od podjęcia inicjatywy lub zgłoszenia żądania.
- Porządek nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, spośród spraw określonych
w § 21 pkt 2, ustala władza lub osoby uprawnione do żądania zwołania takiego zebrania. - Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków OSP może odwołać członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej przed upływem terminu kadencji władz OSP i powołać w te funkcje innych członków OSP do czasu przeprowadzenia zwyczajnego sprawozdawczo – wyborczego Walnego Zebrania Członków OSP.
§ 24
Z przebiegu Walnego Zebrania Członków OSP sporządza się protokół oraz podjęte na nim uchwały sporządza się w formie pisemnej.
C. ZARZĄD
§ 25
- Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, dwóch Wiceprezesów, w tym Wiceprezesa pełniącego jednocześnie funkcję Naczelnika, Sekretarza i Skarbnika, a także może wybrać Gospodarza, Kronikarza i Zastępcę Naczelnika.
- Zarząd może dokoptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nieprzekraczającej 1/3 ustalonego składu.
- Wygaśnięcie funkcji członka Zarządu może nastąpić:
- a) w wyniku złożenia przez niego pisemnej rezygnacji,
- b) odwołania z funkcji członka Zarządu przez Walne Zebranie Członków OSP,
- c) ustanie członkostwa na skutek skreślenia z listy członków zwyczajnych OSP lub wykluczenia członka zwyczajnego z OSP.
- Zarząd może dokoptować do swego składu nowych członków w przypadku niedokonania wyboru przez Walne Zebranie Członków OSP pełnego składu – 9 osób.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Skazanie członka Zarządu prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe ma, z dniem uprawomocnienia się wyroku skazującego, skutek taki sam jak odwołanie zgodnie z § 21 pkt. 2 lit. f lub § 23 pkt 4.
- Członek Zarządu może otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 26
Do zadań Zarządu należy:
- reprezentowanie interesów OSP;
- realizowanie uchwał i wytycznych Walnego Zebrania Członków OSP;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków OSP;
- niezwłoczne
zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz zmianach
w składzie Zarządu i Komisji Rewizyjnej; - udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi nadzorującemu;
- opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania Walnemu Zebraniu Członków OSP;
- zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych i innych zobowiązań majątkowych w zakresie zwykłego zarządu;
- przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP;
- przyznawanie wyróżniającym się członkom OSP dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak;
- tworzenie sekcji ratowniczych;
- organizowanie młodzieżowej drużyny pożarniczej, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych;
- dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań;
- rozstrzyganie sporów między członkami, wynikającymi z ich przynależności do OSP.
§ 27
- Prezes Zarządu kieruje jego pracami i reprezentuje OSP.
- Prezes Zarządu wykonuje zadania Administratora Danych, o którym mowa w § 1 pkt. 7 i jest odpowiedzialny za opracowanie, wdrożenie i zastosowanie środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzania danych osobowych odpowiednią do zagrożeń według kategorii danych objętych ochroną oraz nadzór nad bieżącą realizacją zadań w tym zakresie.
- Ochrona danych osobowych w szczególności polega na zabezpieczeniu danych przed ich:
- a) udostępnieniem osobom nieupoważnionym,
- b) zabraniem przez osobę nieuprawnioną,
- c) przetwarzaniem z naruszeniem przepisów prawa powszechnego oraz wewnętrznego,
- d) zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
§ 28
Posiedzenia Zarządu odbywają się według potrzeb. Niemniej jednak niż raz w kwartale i są zwoływane przez Prezesa. Na posiedzenia Zarządu należy zapraszać przewodniczącego Komisji Rewizyjnej OSP.
§ 29
Do podpisywania umów, pełnomocnictw i dokumentów finansowych w imieniu OSP są uprawnieni niżej wymienieni członkowie Zarządu: Prezes, Wiceprezesi, Skarbnik.. Wyżej wymienione dokumenty muszą być podpisane przez co najmniej dwóch uprawnionych członków Zarządu działających łącznie.
§ 30
- Naczelnik kieruje sekcjami ratowniczymi jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń.
- Do obowiązków naczelnika należy:
- a) wnioskowanie do Zarządu OSP o wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań ratowniczych;
- b) organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia ratowniczego członków OSP, drużyny młodzieżowej i dziecięcej;
- c) czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP;
- d) kierowanie realizacją zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
- e) kierowanie działaniami ratowniczymi prowadzonymi przez sekcje OSP;
- f) dysponowanie sprzętem ratowniczym i nadzór nad jego sprawnością;
- g) opracowywanie opinii i wniosków w sprawie ochrony przeciwpożarowej miejscowości będącej siedzibą OSP oraz dotyczących wyposażenia ratowniczego OSP.
§ 31
Za wzorowe wykonanie zadań ratowniczych przez członków OSP naczelnik może stosować następujące wyróżnienia:
- pochwałę ustną;
- pochwałę w rozkazie naczelnika;
- wystąpienie do Zarządu OSP o przyznanie nagrody;
- sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 32
Za niewłaściwe wykonanie zadań ratowniczych przez członków OSP naczelnik może stosować następujące środki dyscyplinarne:
- upomnienie ustne;
- naganę w rozkazie naczelnika;
- wystąpienie do Zarządu OSP o wykluczenie członka z OSP.
D. KOMISJA REWIZYJNA
§ 33
- Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
- a) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich;
- b) składanie na Walnym Zebraniu Członków OSP sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP;
- c) przedstawianie Zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności;
- d) Zebraniu Członków OSP wniosku w sprawie absolutorium dla Zarządu.
- Komisja Rewizyjna OSP może dokoptować do swojego składu nowych członków, na miejsce ustępujących, w liczbie nieprzekraczającej 1/3 jej składu.
- Wygaśnięcie funkcji członka Komisji Rewizyjnej może nastąpić w wyniku:
- a) w wyniku złożenia przez niego pisemnej rezygnacji,
- b)odwołania z funkcji członka Komisji Rewizyjnej przez Walne Zebranie Członków OSP,
- c) ustanie członkostwa na skutek skreślenia z listy członków zwyczajnych OSP lub wykluczenia członka zwyczajnego z OSP.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- a) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- b) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane
z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe; - c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Skazanie członka Komisji Rewizyjnej prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe ma, z dniem uprawomocnienia się wyroku skazującego, skutek taki sam jak odwołanie zgodnie
z § 21 pkt. 2 lit. f lub z § 23 pkt 4.
§ 34
Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 35
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK, FUNDUSZE i DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA OSP
§ 36
- Majątek i środki finansowe OSP powstają z:
- a) składek członkowskich;
- b) funduszy, dotacji, darowizn, spadków i zapisów;
- c) dochodów z majątku i imprez;
- d) ofiarności publicznej;
- e) wpływów z działalności gospodarczej;
- f) OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach;
- g) dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków OSP;
- h) OSP może podejmować uchwały dotyczące zakazów wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§ 37
Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem OSP w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy OSP pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- przekazywania majątku OSP na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- wykorzystywania majątku OSP na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie OSP, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 38
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala Walne Zebranie Członków OSP większością 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej 50% ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
§ 39
- Wnioski o zmianę statutu i rozwiązanie OSP może składać Zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie, co najmniej 50% ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania.
- Zawiadomienie członków OSP o terminie Walnego Zebrania członków OSP, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad, co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 40
- W razie rozwiązania OSP, Walne Zebranie Członków OSP wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób.
- Pozostały po rozwiązaniu OSP majątek, stanowiący jej własność przechodzi na własność Miasta Brzeziny.